Love Dreams, Tears (Loris Tjeknavorian)

Sunday, April 6, 2008

چاق يا لاغر

مدتها بود كه لاغر بودن دختر هشت ساله ام مصيبتي شده بود براي ما و هر كسي توصيه اي ميكرد. داييهاي او از كانادا و آلمان و خاله اش از انگلستان مرتب انواع و اقسام ويتامينهاي تقويت كننده را با توصيه هاي ريز و درشت براي ما ميفرستادند و ماهها كاربرد اين داروها افاقه نميكرد. تا اينكه به فكر افتاديم دكتر متخصص اطفالي بيابيم كه فوق تخصص گوارش اطفال داشته باشد تا بلكه علت اين لاغري مشخص شود. به توصيه ي اين دكتر قرار شد با آندوسكوپي از معده و روده ي دخترم نمونه برداري كنند تا مشخص شود كه محتويات روده ي او به باكتري كامپيلوباكتر ججوناي (عامل ايجاد زخم معده) آلوده است يا اينكه او مبتلا به بيماري سلياك يا عدم تحمل گلوتن در نان است. با انجام آندوسكوپي كه البته بسيار براي دخترم آزار دهنده بود مشخص شد كه او احتمالا به بيماري سلياك مبتلا است و قرار شد با روش آزمايش و خطا و خوردن نان جو و يك رژيم سفت و سخت ببينيم تاثيري در افزايش وزن مشاهده ميكنيم يا نه. گلوتن در واقع پروتئيني است كه در دانه هايي مثل گندم به وفور وجود دارد و در واقع همان چيزي است كه در آرد گندم باعث كش آمدن خمير نان و محبوس شدن گاز دي اكسيد كربن در زير خمير و درست شدن اشكال حباب شكل بر روي نان لواش ميشود كه بعضيها به طور ژنتيكي قادر به هضم اين پروتئين نيستند (چيزي مثل كساني كه قند لاكتوز شير را نميتوانند هضم كنند). دختر بينواي ما مدتها نان برنجي ميخورد و حق نداشت خوراكيهاي خوشايندي مثل بستني يا شكلات را لب بزند. گوشت گوسفند برايش سم بود و ميوه هاي مورد علاقه اش بسيار خطرناك. اما بعد از ماهها باز هم تغييري در سايز دور شكم او ملاحظه نكرديم كه نكرديم! من كه خودم به اين نتيجه رسيدم كه دكتر متخصص گوارش باسواد اصلا وجود خارجي ندارد و توصيه هاي آنها اغلب بدون اساس و معيار علمي است. در هر حال ياد جمله اي از دكتر كيمياگر (متخصص تغذيه) افتادم كه به نظر او براق بودن موها بهترين نشانه براي كفايت تغذيه و كافي بودن مواد جذب شده از روده ها است چه كودك لاغر باشد چه چاق و دختر ما به لطف خدا سالم و سرحال و خندان با موهاي براق مشغول بازي و تحصيل و خوردن شكلات و بستني و خلاصه همه ي آن چيزهايي است كه دوست دارد.
هفته ي گذشته در يكي از خيابانهاي فرعي خيابان جمهوري تهران پي جاي پارك ميگشتيم و چون خيابانها شلوغ بود در جايي بين دو در خانه اي مجبور شدم لندرورم را تا حد ممكن نزديك ديوار پارك كنم و خودم از در ديگر پياده شوم و اميدوار بودم پس از خريد از در پشتي لندرور سوار شوم چرا كه در سمت راست لندرور از داخل بوسيله ي اهرمي قفل ميشود كه از بيرون با كليد امكان باز كردنش نيست. اما پس از برگشتن ، اتومبيل ديگري كه احتمالا صاحب آن از گشتن پي جاي پارك خسته شده بود پشت لندرور من با فاصله ي بسيار كمي مقابل در اتومبيل رو آن خانه پارك كرده بود و به اين ترتيب راه را براي سوار شدن من بسته بود. چاره اي نداشتيم جز صبر كردن تا برگشتن مالك آن اتومبيل. اما ما كه نميدانستيم بازگشت او چند ساعت طول خواهد كشيد. پس از دقايقي فكري به ذهنمان رسيد و آن استفاده از لاغري دخترم و عبور دادن او از فاصله ي چند سانتيمتري باز شدگي در عقب لندرور بود كه باعث نجات ما شد و به اين ترتيب براي چندمين بار به اين نتيجه رسيديم كه لاغر بودن آنطور كه ما فكر ميكنيم بد نيست و شايد بهتر باشد خودمان هم تا همين حد لاغر شويم!

3 comments:

Anonymous said...

اینجا که مهمترین معضل شاید چاقی باشد که البته میدانید. سالانه میلیونها و شاید میلیاردها دلار صرف میشود تا مردم از شر این بیماری خطرناک نجات یابند که البته افراد بسیار کمی موفق میشوند.
ما هم از راه دور نظر میدهیم که دختر گل شما سالم و سلامت و بدور از هر بیماریست که اگر بنا بر بیماری باشد چاقی بیماریست نه لاغری!
راستی با این وجود اگر هر نوع نگرانی نر مورد لاغری کیمیا خانم دارید من یک درمان قطعی برای ایشان دارم و آن آمدن به کانادا یا یکی دیگر از کشورهای غربی و 3-2 سال زندگی در آن است! من خودم همیشه مشکل لاغری داشتم الان دنبال راه حلی برای رفع مشکل چاقی خودم هستم. مخصوصاً مشکل یالا آمدن شکم!

Shahrokh Farahmandrad said...

علي جان
ممنون از نظرتان در مورد كيمياي ما اميدوارم به دور از هر گونه مشكلي به خصوص در مورد چاقي از كشيدن ته سيگار هم دوري كنيد!ء

Shiva said...

آقا، این برادرزاده‌ی ما مگر سوئیچ است که باهاش در ماشین را باز می‌کنید؟! البته خود من هم از دختر عموی او همان استفاده را کرده‌ام: ‏سوئیچ توی ماشین جا مانده بود. یک چوب بستنی کف خیابان پیدا کردم، مورب شکستمش، با آن در صندوق عقب ماشین قراضه را باز کردم و از آن‌جا جیران را فرستادم توی ماشین که در را باز کند
در ضمن من هم مثل دوست شما علی آقا با چاقی در جنگم. سلامت مهم است و لاغری مشکلی نیست.‏