Love Dreams, Tears (Loris Tjeknavorian)

Monday, July 28, 2008

يك اشتباه ساده

واگن مترو خيلي شلوغ بود. در يكي از ايستگاهها مردي به زور سوار شد و لحظه اي بعد دادش به هوا رفت كه آقا چرا مواظب نيستي! نگاهم را برگرداندم پسر جواني به او گفت : « شما بايد مواظب باشيد ». مرد در حالي كه هنوز به صورت او نگاه نكرده بود گفت : « مگر شما نمي بينيد؟ » پسر جوان پاسخ داد : « نه » و او كه نابينا بود واقعا نديده بود.

نمايشگاه حجم سفال با عنوان آب ، خاك ، زيتون در نگارخانه ي آتشزاد (كاري از پيمانه روشن زاده)


ياد حكايتي افتادم در مورد روشندلي كه به دستي كاسه ي ماستي و به دستي ديگر چراغي گرفته بود. رندي به او رسيد و با طعنه گفت : « توكه نابينايي چرا چراغ به دست گرفته اي؟ » و او با پوزخندي گفت : « اين چراغ را به خاطر كوردلاني چون تو به دست گرفته ام كه نزنند و كاسه ي ماستم را نريزند! »

2 comments:

mohammad said...

سلام آقای مهندس
بنده محمد نصرزاده هستم دانشجوی رشته گیاه پزشکی
در مورد چرخه کربس یه مطلبی می خواستم
این که آقای کربس چگونه این چرخه رو کشف کرد اینا که به چشم دیده نمیشه و حتی نمیشه زیر میکرسکوپ هم دید و یا این که نمیشه این واکنش هارو دید چس به چه روشی ایارو نوشته این یه سوال اساسیه منه
اگه میسه راهنماییم کنین
راستی شماره ی من هم ایه : 09375469812

Shahrokh Farahmandrad said...

آقای نصرزاده عزیز ، سلام
از صرف وقت شما در وبلاگ من و خواندن مطلب در مورد چرخه کربس متشکرم. چون شما سوالتان را در پست دیگری با عنوان "یک اشتباه ساده" عنوان کرده بودید من هم پاسخ شما را در همین جا میدهم.
در مورد سوال شما کلا باید بگویم در پشت اکتشافات بیوشیمیایی مشابه همین چرخه کربس یک منطق شیمیایی وجود دارد به طوری که با توجه به اینکه آنزیمها ، موادی که این آنزیمها بر روی آنها واکنش نشان میدهند و بالاخره مواد حاصل ، مشخص و از قبل شناخته شده هستند با حذف این آنزیمها و اینکه کدام بخش از چرخه مختل میشود نتیجه گیریهایی در مورد مواد دخیل در آن قسمت از چرخه می توان انجام داد. به این ترتیب به صورت کاملا ساده می توان با شناخت کامل آنزیمها و واکنش آنها ، حذف و یا اضافه نمودن مجدد آنها و مشاهده تغییرات حاصل در مواد تولیدی در جریان چرخه روند و ترادف دقیق مواد مختلف در چرخه را حدس زد و نهایتا به یک جمع بندی منطقی بسیار قریب به یقین رسید. البته این کارها بسیار طاقت فرسا هستند و نیاز به هوش سرشاری دارند که بی خود نیست که برای این کشفیات جوایزی در حد جایزه نوبل در نظر میگیرند.